Mapromecin juhlavuosi: Laatuosaaminen ja usko tuotteisiin ovat kannatelleet yritystoimintaa 30 vuoden ajan

Vuonna 1994 perustetun Oy Mapromec Ab:n tarina alkoi kiinnostuksesta männäntappivalmistukseen. Nyt Mapromec on Euroopan merkittävimpiin lukeutuva männäntappivalmistaja maailmanlaajuisella asiakaskunnalla ja yli 15 miljoonan euron liikevaihdolla. 30-vuotisen matkan aikana tietyistä asioista ei ole tingitty: vientiponnistuksista, laadusta, tasa-arvoisuudesta ja uteliaisuudesta.

 

Mapromecin matka alkoi vuonna 1994, kun Leif Enberg, Caj-Erik Karp, Jan-Erik Kronstrand, Stefan Storgård ja Bengt Lundqvist perustivat yhtiön, joka osti Niemi Machines Oy:n liiketoiminnan. Omistajat näkivät tulevaisuuden etenkin yrityksen männäntappivalmistuksessa ja sen kehittämisessä. Niemi Machinesin henkilöstö siirtyi Mapromecin palvelukseen, ja kehitystyötä päästiin jatkamaan osaavalla henkilöstöllä, tuttujen asiakkaiden parissa.

 

”Männäntapit olivat silloin ja ovat edelleen kriittinen moottorikomponentti, jonka valmistamiseen vaadittavaa ammattitaitoa ei löydy kaikilta. Katsoimme, että Niemen männäntappivalmistuksella on tulevaisuus ja valtavasti kehityspotentiaalia”, Enberg kertoo.

 

Kun toimintaa alettiin kehittää ja vienti ulkomaille saatiin pian käyntiin, asiakaskunta alkoi kasvaa. Asiakaskunnan myötä laajeni myös Mapromecin tuotevalikoima: nostorullat, laakeriosat sekä sivu- ja sylinterikannen luukut kasvoivat omiksi tuoteryhmikseen männäntappien rinnalle. Tuotannon automatisoinnissa Mapromec oli edelläkävijä jo varhaisessa vaiheessa – ensimmäinen robottisolu hankittiin vuonna 1998. Tänä päivänä niitä on yhteensä 17.

 

Myös laaduntuottokyky, toinen Mapromecin tunnusomaisista piirteistä, oli yrityksen vahvuus jo 90-luvulla. Käytössä oli jo tuolloin ultraäänitarkastuslaitteisto sekä Magnaflux®-särötarkastuslaite, ja seinällä komeilivat ISO 14001 ja 9001 laatu- ja ympäristösertifikaatit. Sertifikaattien, etenkin ympäristösertifikaatin, suhteen Mapromec oli edelläkävijän asemassa. Mapromec varmistaa korkean laadun useilla erilaisilla menetelmillä ja käytännöillä tuotannon jokaisessa vaiheessa, aina materiaalihankinnoista dokumentointiin asti. Ultraääni- ja särötarkastuksen lisäksi laadun kannalta tärkeä tekijä on myös koko yrityksen olemassaolon ajan toteutunut henkilöstön matala vaihtuvuus.

 

”Laatu, henkilöstön kouluttaminen ja heidän lojaliteettinsa ovat olleet toimintamme kivijalkoja alusta lähtien. Hyvä osoitus laaduntuottokyvystämme on se, että olemme onnistuneet nousemaan vahvaan toimittajan rooliin ydinvoima-alalla – ympäristöissä, joissa kriteerit ovat äärimmäisen korkeat.”

 

 

Haasteiden jälkeen koittaa uusi päivä

 

Kymmeniä vuosia kestäneeseen toimintaan on mahtunut myös tuulisempia aikoja. Vuonna 2012 Mapromecia kohtasi laajamittainen tulipalo, joka päätyi uutisotsikoihin asti. Kiitos sitoutuneen henkilökunnan ja vakuutusyhtiön kanssa tehdyn sujuvan yhteistyön, kaikki asiakastoimitukset saatiin suoritettua vahingoista huolimatta.

 

Haastavat ajat kohtasivat uudelleen koko maailman myötä myös Mapromecia maailmanlaajuisen pandemian muodossa vuonna 2020. Kysyntä laski rajusti ja toimintaedellytykset muuttuivat olennaisesti. Tilanteen korjaamiseksi aloitettiin muutostöitä ja liiketoiminnan fokus keskitettiin kaikkein olennaisimpiin toimintoihin. Hallituksen puheenjohtaja Enberg luotsasi yhtiön haasteiden läpi ja kurssi saatiin käännettyä. Lopulta liiketoiminnan kehitystä ja investointeja saatettiin jatkaa.

 

”Henkilökuntamme ja asiakkaidemme sitoutuneisuuden ja kärsivällisyyden ansiosta olemme saaneet laivan käännettyä haastavissakin tilanteissa ja jatkaneet eteenpäin entistäkin vahvempina. Haasteiden jälkeen koittaa uusi päivä.”

 

Vahva kommunikaatio ja vaatimusten täyttäminen ovat asiakasyhteistyön perusta

 

Vuodesta 2022 Mapromecia on luotsannut toimitusjohtaja Tapio Kaunismäki. Kaunismäelle toiminnan painopisteet nyt ja tulevaisuudessa ovat selkeät. Niihin kuuluvat automaatiotason sekä prosessien ylläpito ja kehittäminen, laadunvarmistus, henkilöstön osaaminen ja hyvinvointi sekä tiivis, partner-tasoinen asiakasyhteistyö. Mapromec panostaa säännölliseen kommunikaatioon ja haluaa toimia suoraan asiakkaiden kanssa, mikä johtaa molemminpuoliseen kumppanuuteen. Kaunismäen mukaan yhteistyön ydin on luottamus: salassapitosopimukset otetaan vakavasti, asiakkaan tiedot ovat turvattuina kaikissa tilanteissa, eikä katteettomia lupauksia anneta.

 

”Vahva kommunikaation myötä olemme jatkuvasti tietoisia asiakkaan toiminnasta, projekteista ja tarpeista. Se on avaintekijä menestyksekkäälle kumppanuudelle.”

 

Olennainen osa yhteistyötä on myös se, että toiminta täyttää asiakkaiden vaatimukset. Yhä merkittävämmässä roolissa on ympäristövaikutusten huomioiminen. Mapromec pyrkii toteuttamaan konkreettisia toimenpiteitä, joilla toiminnan ympäristövaikutukset saadaan minimoitua. Näitä toimenpiteitä ovat muun muassa hiilineutraaliin kaukolämpöön siirtyminen ja muovin käytön vähentäminen. Mapromec tekee tällä hetkellä töitä täyttääkseen tulevaisuudessa ISO 14064-1 -sertifikaatin asettamat vaatimukset.

 

Henkilöstö on yrityksen voimavara

 

Sekä Enbergin että Kaunismäen mukaan Mapromecin 30-vuotisen matkan on mahdollistanut etenkin yksi tekijä: henkilöstö. Osaava henkilöstö on ollut yrityksen voimavara perustamisesta nykyhetkeen saakka. Mapromec tekee töitä henkilöstön hyvinvoinnin eteen muun muassa mahdollistamalla erilaisia urapolkuja, tarjoamalla kilpailukykyiset edut ja palkkauksen sekä laajan työterveyshuollon. Mapromec tarjoaa henkilöstölle jatkuvaa koulutusta sekä panostaa työturvallisuuteen. Viime aikoina Mapromecilla on myös remontoitu tiloja viihtyvyyden lisäämiseksi. Työyhteisön monimuotoisuus on Mapromecille tärkeää.

 

”Avarakatseisuuden lisäksi tärkein henkilöstöarvomme on inhimillisyys ja se, että välitämme toisistamme ja hyvinvoinnistamme. Siitä olemme kiinnostuneita ja sitä seuraamme muun muassa säännöllisillä henkilöstökyselyillä.”

 

Uteliaisuus ja usko tuotteisiin johtavat hienoon tulevaisuuteen

 

Tulevaisuudessa Mapromecin tavoitteena on tukea nykyistä asiakaspohjaansa uusilla toimialoilla. Muita tavoitteita ovat hyvän kannattavuustason ylläpito, asiakasyhteistyön ja henkilöstön työhyvinvoinnin edistäminen sekä investointi- ja kehityssuunnitelman toteuttamisen jatkaminen. Viimeisin investointi on tällä hetkellä loppusuoralla: kesällä Mapromecin konekanta täydentyy uudella Okuman hiomakoneella, joka mahdollistaa entistäkin isompien kappaleiden hiomisen. Hionta on komponentin laadun kannalta yksi tärkeimmistä tuotannon vaiheista, mikä tekee investoinnista merkittävän.

 

”Uusi kone yhdessä muiden tuotannon ja laadunvarmistuksen prosessiemme sekä vuosikymmenten aikana muodostuneen ammattitaitomme kanssa muodostavat yhdistelmän, joka on ainutlaatuinen. Investoinnin myötä kohonnut kyvykkyytemme vahvistaa entisestään jalansijaamme ydinvoima-alalla.”

 

30 vuotta ajoittain haastavissakin tilanteissa jatkunut yritystoiminta ei ole itsestäänselvyys. Kun Enberg ja Kaunismäki tarkastelevat kuluneita vuosikymmeniä, he nostavat menestyksen avaintekijöinä esiin henkilöstön lisäksi kyvyn kuunnella asiakkaita ja vastata heidän kysyntäänsä kehityksellä ja investoinneilla.

 

”Olemme alusta lähtien keskittäneet toimintamme siihen, mitä osaamme parhaiten, ja tulemme toimimaan näin jatkossakin. Loppujen lopuksi kyse on siitä, että uskomme tuotteidemme korkeaan laatutasoon, joka täyttää asiakkaidemme vaatimukset. Kun jatkamme toimintaamme alusta asti ohjanneiden peruspilareiden kehittämistä ja pysymme uteliaina ja proaktiivisina, näemme Mapromecilla hienon tulevaisuuden alan johtavana toimijana.”

 

Mapromec juhlistaa 30-vuotista matkaansa 14.6. koko henkilöstön voimin. Juhlapäivä on pitkän yritystoiminnan merkkipaalu sekä kiitos ja kunnianosoitus ansioituneelle henkilöstölle.



Siirry "Ajankohtaista"-sivulle